Cukr je dětský alkohol

Posted on Leave a comment

Britský Národní výzkumný ústav pro výživu a stravování  zjistil, že do našich dětí ve skutečnosti napumpujeme velké dávky cukru ještě před tím, než ráno vyletí ze dveří – celou polovinu jejich denní dávky. Ne nadarmo stanovily Světová zdravotnická organizaceamerické ministerstvo zemědělství horní limit pro příjem cukru. Ten totiž zavařuje dětský mozek a játra – a má tedy stejný efekt jako alkohol.

Fruktóza, nebo alkohol? Najdi deset rozdílů

Alkohol má sice spoustu kalorií (7 kcal/g), ale žádnou výživovou hodnotu. Neexistuje biochemická reakce, která by něco takového potřebovala. Pokud pijete alkohol neustále a ve velkých dávkách, je jedovatý, bez ohledu na kalorie nebo důsledky pro vaši váhu. Ne každý se stane na alkoholu závislým, ale vysoké zdanění i omezování prodeje (především dětem) v boji proti závislosti každopádně pomáhá. Je jasné, že alkohol není potravina – je to nebezpečná droga, protože je jedovatý a zneužitelný.

V jedné porci Raisin Bran je 19 gramů cukru. V rozinkách ho přitom najdeme jen zhruba 11 gramů. Je tomu tak proto, že se tyto rozinky vymáchají v cukerném roztoku, aby byly daleko sladší.

Cukr se skládá ze dvou molekul: glukózy a fruktózy. Ačkoliv je fruktóza zdrojem energie (4 kcal/g), je pro náš organismus zbytečná – opět neexistuje žádná biochemická reakce, která by ji potřebovala. V játrech je nicméně zpracovávána úplně stejně jako alkohol. Z toho důvodu je také dlouhodobá konzumace fruktózy ve vysokých dávkách podobně toxická jako v případě alkoholu. Právě kvůli ní trpí naše děti nemocemi, které jsou typickými důsledky pití alkoholu – zvýšené ukládání tuku do jaterní tkáně nebo diabetes druhého typu – aniž by do sebe dostaly jediný doušek alkoholu. Cukr je zkrátka „dětský alkohol“. A podobně jako u alkoholu mají i nápoje s vysokým obsahem cukru vliv na problémy chování u dětí.

Průměrná porce cereálií obsahuje děsivých 12 gramů přidaných cukrů. Ve Spojených státech zjistila Environmental Working Group (EWG), že u sedmnácti druhů cereálií běžně nabízených dětem tvořily přidané cukry více než polovinu všech kalorií a u dalších sto sedmdesáti sedmi to bylo přes 40 %. Ačkoliv je toto odhalení už notoricky známé, následující studie EWG uvádí, že od jeho zveřejnění nedošlo u zmíněných cereálií v obsahu přidaných cukrů k žádné změně.

Žužu místo ovsa

Podívejme se na dva příklady korporátních triků, které cpou cukr do našich dětí. Například Kellog’s Raisin Bran. Měly by to být sušené rozinky (raisin) a otruby (bran), že? V jedné porci je ale 19 gramů cukru. V rozinkách ho přitom najdeme jen zhruba 11 gramů. Je tomu tak proto, že se tyto rozinky vymáchají v cukerném roztoku, aby byly daleko sladší. Druhý příklad, můj oblíbený – Lucky Charms, které jsou „kouzelně lahodné“. Proč je v krabici i žužu? Protože oves je dražší než žužu. I když velkou část krabice tvoří leda vzduch, neváhají si General Mills naúčtovat ještě víc. Skvělý byznysplán.

Tím to ale nekončí. Vezměte si třeba jogurt z granátových jablek, který obsahuje 19 gramů cukru. Bílý jogurt má asi 7 gramů cukru; jde vesměs o laktózu, která nepředstavuje problém. To ovšem znamená, že každý jogurt z granátových jablek má 12 gramů přidaných cukrů. Průmysl, který za jejich výrobou stojí, ale dokáže tuto skutečnost dobře schovat. Cukr má v potravinářském průmyslu až 56 různých označení. To znamená, že přidáním jiných cukrů coby páté, šesté, sedmé nebo osmé složky se z přidaných cukrů rychle stane hlavní ingredience daného produktu. Americký Úřad pro léky a potraviny přislíbil změny v označování produktů tak, aby podobné praktiky nemohly dále pokračovat. Evropskou unii ovšem tato iniciativa teprve čeká.

Nejzhoubnější nebezpečí představuje jídlo pro kojence a batolata. Ve Spojených státech se v roce 2015 zkoumaly výživové informace 1074 produktů pro nejmenší. V dvaatřiceti procentech přesnídávek pro batolata, stejně jako ve většině svačinek pro děti a dětských džusů, se nacházel alespoň jeden zdroj přidaných cukrů. A pětatřicet procent celkově získaných kalorií pocházelo právě z cukru.

Nedopusťme, aby se z našich dětí stali lůzři. Nepodléhejme korporátním zájmům. Udělejme vše pro to, aby měly na stole skutečnou snídani šampionů.

Autor je dětský endokrinolog působící na Kalifornské univerzitě.

Z anglického originálu Sugar is the ‘alcohol of the child’, yet we let it dominate the breakfast table publikovaného na stránkách britského deníku The Guardian přeložil Martin Vrba.

Jak vybrat tu pravou

Posted on Leave a comment

Výběr skutečně zdravé müsli tyčinky může být v regálech běžných prodejen problém. Zákazník si kupuje tyčinku v dobré víře, že je zdravá, ale realita je často jiná. Nenechte se oklamat a čtěte složení.

Zdravá a poctivá tyčinka by měla splňovat alespoň tato kritéria:

– vysoký obsah ovoce, cereálií, ořechů nebo semen (nad 60%)

– zdravý produkt by neměl obsahovat přidaný řepný cukr, tukové polevy ani chemická aditiva

 

Výrobek s logem logo-naturalbars  je zárukou skutečně zdravé energetické tyčinky.

 

NOVINKA

Posted on Leave a comment

Bio Ovesná tyčinka s datlemi a čokoládouSimulace-Ovesna-Tycinka-01

 

Svačinka pro toho, kdo si život bez čokolády neumí představit a přesto chce žít zdravě.

– Tyčinka plná vlákniny slazená datlemi a medem.

 

Složení: Ovesné vločky 42% , datle 20%, hořká čokoláda 10%, mandle 10%, maltózový sirup, med 7%, slunečnicový olej. (Pokračování textu…)